Senegal! - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Leonie - WaarBenJij.nu Senegal! - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Leonie - WaarBenJij.nu

Senegal!

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

18 April 2014 | Gambia, Brikama

Vakantie!

Van vrijdag 11 april tot en met maandag 14 april zijn we op vakantie geweest naar Senegal :) Onverwacht hebben we er nog een stukje van 15 april bij aangeplakt, maar daar later meer over.

Het feestje van donderdag was iets te gezellig en duurde iets te lang. Vrijdagochtend zou de wekker namelijk om 4 uur gaan en ik lag er om kwart voor 4 in, oeps. Volledig fris en fruitig stapten wij dus met z’n allen iets na 5’en de auto in. Samen met een driver en Lamin van de College gingen we met z’n vijven op pad. De reis begon al goed toen we er in Banjul achter kwamen dat de boot niet zou gaan varen. Dit betekende meteen weer omkeren en verder landinwaarts rijden om de andere boot op te zoeken. Meteen ook de eerste planning in de war, want het wildpark ging daardoor op vrijdag niet meer lukken. Maar goed, dat kon dan prima op maandag er bij.

Vrijdag was dus vooral rijden, rijden en nog meer rijden. Na een tocht van ongeveer 13 uur kwamen we aan in Dakar. Onderweg hebben we al veel van het landschap gezien en de slechte wegen die het land heeft. Of het nou een hele ongebruikelijke grensovergang was of niet, de weg erna was in ieder geval één grote gatenkaas met lang niet altijd asfalt. Je kunt je wel voorstellen dat het dus ook ideale omstandigheden waren om te slapen in de auto. Vlakbij de grens hebben we ook al ons eerste geld omgewisseld, want zo makkelijk als het in Europa met de euro gaat zo verschillend is het geld hier. In Senegal gebruiken ze CFA en delen door 650 geeft ongeveer aan hoeveel euro het is op dit moment. Je kunt je dus wel voorstellen dat ze enorme bedragen op hun briefjes hebben staan, dit in tegenstelling tot de Dalasi (die maximaal in 100 te krijgen is). In Senegal is het grootste briefje 10.000 CFA en de kleinste 500 CFA. Weer even omschakelen dus wat betreft het omrekenen van bedragen.

Eenmaal aangekomen in Dakar moesten we op zoek naar ons appartement. Met de hulp van een taxichauffeur zijn we vier keer langs dezelfde plekjes gekomen en uiteindelijk bij het appartement. Echt een enorm appartement met grote woonkamer, drie slaapkamers en twee badkamers. Beetje jammer alleen wel dat er drie tweepersoons bedden waren en zeven personen. Gelukkig was het ene bed lekker groot, dus daar konden we met z’n drieën in. Dichtbij konden we eten afhalen en die lekkere pizza ging zeker wel naar binnen.

De volgende dag gingen we rond 9 uur weg richting de binnenstad van Dakar. Daar hebben we lekker ontbeten bij een bakker en konden we op de foto met de poortwachters van het paleis van de president. We vervolgden onze weg naar de haven, waar we de boot konden nemen naar het eiland Gorée. Jammer genoeg was het eiland veel meer gericht op het verkopen van souvenirs aan toeristen dan het laten zien van de geschiedenis van het eiland. Enkel in het museum was nog duidelijk te zien wat er met de slaven gebeurde. Wat moet het vreselijk zijn geweest om daar zo vast te zitten op een eiland. Gelukkig konden wij met souvenirs en al wel weer met de boot terug naar het vaste land.

Zondag vertrokken we weer uit het appartement in Dakar. Op onze weg naar de woestijn gingen we langs het vrijheidsbeeld van Senegal, een immens beeld van een man en een vrouw met een kind. Het plan was om op de heenweg te ontbijten, maar op de een of andere manier was dat niet gelukt. Een beetje wankel dus allemaal die trappen op, maar we zijn boven gekomen. Naast dat het mooi was om het standbeeld te zien, was het ook een mooie plek om uit te kijken over de stad. We vervolgden onze weg richting de woestijn. Heel wat uren verder kwamen we aan bij het laatste dorpje, waar we zelf met de auto konden komen. Daar gingen we met al onze spullen over naar een andere auto die ons naar de woestijn zou brengen. Langzaamaan was er steeds meer zand te zien en verdwenen de meeste bomen. In de woestijn vonden we hele mooie witten hutten, waar we de nacht door zouden brengen. Volledig ingericht met echte bedden, wc en een douche. Even alles op orde brengen en toen in de benen voor het sandboarden. Met een enorme gang van de bult af en onderaan alles onder het zand, het haar en de broekzakken vol. Nadeel is dan wel weer dat de weg omhoog lopen 10 keer zo lang duurt, dus het duurde niet zo lang voordat we er klaar mee waren. Even daarna stonden de dromedarissen klaar voor een lekker wandeltochtje. In een optochtje lekker door de woestijn. Lamin liep mee als de fotograaf en heeft ook de maffe op- en afstap vastgelegd. Gelukkig stond daarna het diner op de planning en konden we genieten van een bord couscous. We hebben de avond afgesloten met heel wat rondjes van de cupsong en zelfs de ober heeft nog meegedaan. Lekker het bed in, want de volgende dag moesten we vroeg op. Onderweg naar het wildpark stond de Moskee in Touba namelijk nog op de planning. Volgens de gids de grootste moskee van Afrika, 9 hectare totaal. Natuurlijk moesten we ons wat meer bedekken voordat we naar binnen konden, ik leek wel Grietje van Hans & Grietje achteraf. Mooi om te zien, maar echt veel mochten we niet bekijken als vrouwen. Niet veel later zaten we alweer in de auto richting Fathala, het wildpark tegen de grens met Gambia. Daar begonnen we ons avontuur door met leeuwen te lopen. (Lees: met hun staart in je hand lopen en af en toe wat aaien). Heel wat fotomomenten verder waren we aan het einde van het eerste onderdeel en vervolgden we onze weg in de auto. Onderweg in het park kwamen we allerlei dieren tegen; zebra, wild zwijn, giraffe, antilope, vogels, apen en nog meer wat ik nu even niet meer weet.

Enige klein minpuntje was wel dat we bij terugkomst hoorden dat we de laatste boot in Gambia niet meer zouden halen. Het idee van die avond weer thuis zijn, was dus snel verdwenen. Eenmaal de grens weer over konden we dus niet verder komen dan Barra. Daar moesten we de volgende ochtend de boot nemen naar Banjul en konden we door naar huis. Voor die avond was het dus een kwestie van een slaapplaats zoeken. Na twee plekken te hebben bekeken, zijn we wat verder weg gereden met een man mee die zei een veel betere plek te hebben. Gelijk had hij wel! Een prima guesthouse waar we drie kamers konden krijgen en voor iets van 5 euro konden overnachten. De volgende ochtend er weer op tijd uit, want we wilden graag met de eerste boot mee en Lamin had geregeld dat onze auto weer vooraan in de rij mocht staan. De volgende ochtend bleek de eerste boot toch behoorlijk later te gaan dan eigenlijk gepland, maar rond half 10 gingen we dan toch echt. Eenmaal in Banjul kwam het einde in zicht en denk dat we rond 12 uur wel weer thuis waren.

Het waren intensieve maar super leuke dagen!

• 09 Mei 2014 - 23:48

Giny:

Dank je voordit mooie verslag, We kenden de verhalen inmiddels, maar mooi om te bewaren.

Groetjes uit Emmen, allesbehalve een woestijn. Onze vijver stroomt over na al die regen.

• 09 Mei 2014 - 23:58

Johan:

Hoi Binta (dat houden we erin),

Natuurlijk hadden we al hele verhalen gehoord toen we in Gambia waren, maar het is toch leuk om jullie belevenissen nu weer op de computer te lezen. We hebben ook ontzettend genoten van de vakantie met jou en moeten het nu weer doen met het hollandse regenweer.