Easter Holiday: week 1 - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Leonie - WaarBenJij.nu Easter Holiday: week 1 - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Leonie - WaarBenJij.nu

Easter Holiday: week 1

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

28 April 2014 | Gambia, Brikama

Na de vakantie naar Senegal ben ik lekker door gegaan met vakantie houden. Het is hier namelijk twee weken Easter Holiday op school, dus ik ben vrij. Ook Milou en Liss hadden de dinsdag nog vrij genomen, omdat we terugkwamen uit Senegal. Tijd om lekker even naar het zwembad te gaan, zodat we bij konden komen van de intensieve dagen.

Woensdag een rustig dagje en langzaamaan beginnen de voorbereidingen voor vrijdag. Dan komt er bezoek uit Nederland! Donderdag ben ik alvast naar Senegambia toe gegaan om het appartement waar mijn familie komt te bekijken en wat te versieren. Johannes is namelijk de jarige job op de dag van hun aankomst :) De koelkast alvast vol gezet met water en gebakjes gekocht. Ook alvast een tas vol spullen meegenomen, want ik trek er twee weken bij in en dan moet je toch best wat spullen verhuizen :p. Het appartement ziet er prima uit en het zwembad ligt voor de deur dus dat gaat helemaal goedkomen. Nog maar 1 nachtje wachten! Ook het bezoek van Liss komt vrijdag aan, dus we gaan met z’n allen naar het vliegveld. Vrijdagochtend is er nog even tijd voor de laatste spulletjes en een douche en dan op naar het vliegveld! Het was best moeilijk om in te schatten wanneer ze aan zouden komen, want er is nu twee uur tijdsverschil doordat er in Nederland zomertijd is en hier niet. Bovendien gebeurt het nogal eens dat het vliegtuig veel eerder is. Laatste stukje opgepropt in een auto met een lift mee, maar we waren op tijd. We dachten dat we nog alle tijd hadden, maar we zaten nog maar amper of de eerste mensen kwamen al de deuren door. Toen bleek dat het al hun vlucht was, kwamen de zenuwen toch wel echt. Op dat moment kon ik me nog niet voorstellen dat mijn familie en Johannes ineens hier zouden zijn. Wachtend achter een touwtje elke keer om de hoek kijken als er weer nieuwe mensen aankwamen. Ja daar zijn ze! Eline, Chantal en Milou waren onze cameraploeg en hebben het allemaal vastgelegd. Ik had het niet verwacht, maar plotseling stond ik weer met tranen in mijn ogen. Ineens kun je ze weer een knuffel en een kus geven en gaat de tijd beginnen waarin je ze alles kan laten zien. Zo raar als je wereldje van Nederland ineens je nieuwe wereldje hier binnenwandelt. Nadat Liss ook haar familie had onthaald konden we richting Senegambia. We mochten alleen niet mee met de bus van Arke, dus Marco (vriend van Liss) en Johannes hebben we meegetrokken met ons mee. Toevallig kwamen we op de parkeerplaats van het vliegveld Lamin van het strand tegen en die wilde ons wel met z’n allen meenemen. Twee in de achterbak, vier op de achterbank en eentje voorin, oftewel past prima. Hij wilde ons maar niet eruit zetten, dus uiteindelijk heeft hij het hele stuk voor ons gereden. Als laatste kwamen Johannes en ik aan bij het appartementencomplex. Vanaf gisteren had ik de sleutel al dus we konden zo naar binnen. Kort daarna kwamen ook mijn ouders en Stefan aan en konden we met z’n allen neerploffen. Met een gebakje erbij konden ze al even bijkomen van de hele reis, want die was toch die ochtend al om 4 uur begonnen. Best een gekke verjaardag voor Johannes zo! Het zwembad voor de deur nodigde behoorlijk uit om meteen een duik te nemen, dus het duurde niet lang voordat we erin lagen. Die avond zijn we voor de verjaardag van Johannes uiteten gegaan, al denk ik dat we dat anders ook wel waren gegaan :p. Wild Monkey werd de eerste bestemming en het was even verwarrend voor de ober om me met ander gezelschap te zien, maar uiteindelijk kwam hij er toch wel achter dat Binta er weer was. Lekker eten en de mensen in Nederland laten weten dat de reis goed was gegaan.

De volgende dag begon lekker rustig en na een duik in het zwembad ben ik samen met Johannes op weg naar Brikama gegaan. Voor het eerst met hem in de bustaxi. Het is natuurlijk heel makkelijk om hier als toerist een groene taxi te nemen, maar het is veel leuker om lekker gewoon voor 17 dalasi (34 cent) tussen de Gambianen met de bustaxi te gaan. Het is de verjaardag van Eline en ze viert dat bij Mamadi, dus daar gaan we op bezoek. Johannes heeft uit Nederland zijn oude zwembroek meegenomen voor Mamadi, dus die hebben we mee als cadeautje. Dat ding is hier zeker op een goede plek beland! Gezellig gegeten en gekletst en afgesproken om die avond uit te gaan in Senegambia. Terug in Senegambia hebben we mijn ouders weer opgezocht en een drankje gedaan aan het strand. Een wandelingetje over het strand bracht ons bij de strip, waar we weer een lekker restaurantje hebben opgezocht, dit keer African Queen. Daarna was het klaarmaken om uit te gaan en na even bij Chilli’s te hebben gezeten, gingen we naar club Wow. Wat een drukte en wat een warmte maar wel gezellig natuurlijk!

Toch een beetje op tijd eruit de volgende dag en naar de Serekunda markt. Gewoon met z’n allen in de bustaxi voor 8 dalasi (16 cent) pp. Meteen gedropt tussen de winkelstraatjes van Serekunda en dat is toch wel even wat anders dan het toeristengebied. Zo krijgen ze een veel beter beeld van het echte Gambia. Hoe alle (vooral) vrouwen daar hun vis, groente en allerlei andere dingen proberen te verkopen. Afdingen voor slippers, tweedehands schoenen kopen en baobab proeven. Uiteindelijk hebben we in allerlei steegjes gezien wat de mensen verkopen en hoeveel alles op elkaar lijkt. Hier en daar nog wat souvenirtjes gekocht en verder lekker tussen de Gambianen lopen. We vallen hier natuurlijk wel ontzettend op, want we zijn de enige toeristen die er rondlopen. Dat zorgt er ook voor dat een man ons aanspreekt die Nederland wel een beetje kent. Hij gaat er wel eens heen voor de muziek en heeft hier vlakbij ook een restaurantje. Al vinden de anderen het gek dat ik het een restaurantje noem, want het is niet meer dan wat bij elkaar geraapte plastic stoelen. Maar goed, het alternatief is hier gewoon op straat eten, dus dit is een restaurant. Dat betekent natuurlijk wel dat de tapalapa (soort stokbrood en vaak met ei) ook een beetje duurder is dan de ‘normale’ 20 dalasi. Al komt deze vriendelijke meneer wel met heel veel aanzetten. Na een beetje praten gaat er toch wel wat van af en is ons buikje weer gevuld. Na heel even zoeken hadden we weer een bushtaxi naar Senegambia en bij terugkomst zat Ndjambeh op de stoep voor de deur. Ze wilde graag op bezoek komen en ze had onthouden waar het appartement is. Ze woont ook op de college en komt normaal heel vaak eventjes op bezoek. Nu is het vakantie en mist ze ons, dus ze komt gezellig even langs om mijn bezoek te zien. Ze heeft een hele tijd met Giny zitten kletsen en is zelfs met Stefan, Johannes en mij mee geweest zwemmen. Natuurlijk wel alleen in het ondiepe, want echt zwemmen kan ze niet. We hadden spullen in huis gehaald om te koken, dus dat heb ik gedaan. Ndjambeh heeft gezellig onze ‘Europese’ spaghetti mee gegeten. Toen Johannes en ik richting de College vertrokken is ze weer naar huis gegaan. We hebben de avond afgesloten bij Eddie’s cafe met een tosti en wat friet, oftewel lekker Hollands. Johan en Giny waren natuurlijk niet mee, want die vertikken het hier om bij iets Nederlands te gaan eten.

Het vervolg van de vakantie is te lezen in het volgende verslag!

  • 11 Mei 2014 - 23:36

    Giny:

    Leuk te lezen over de voomijrbereidingen op onze komst en onze eerste dagen in Gambia. Ik verlang alweer een beetje terug bij dit rotweer hier. En inderdaad, ik vertik het naar een nederlands restaurant te gaan. Geef mij maar yassa en benochin
    Groetjes en ik ga naar het volgende verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Actief sinds 02 Feb. 2014
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 25955

Voorgaande reizen:

17 Februari 2014 - 13 Juni 2014

Stage in Gambia

Landen bezocht: